Diabetyk na nartach – jak bezpiecznie cieszyć się białym szaleństwem.

Narciarstwo to zabawa, ekscytacja, aktywność, na którą czekamy cały rok i z której mogą korzystać także osoby z cukrzycą i zespołem stopy cukrzycowej. Jednak ważne jest, aby wiedziały jak chronić stopy przed urazami, przeciążeniem i odpowiednio przygotowały się do szusowania. Oto kilka wskazówek, które pomogą Wam bezpiecznie wybrać się na stok.

1. Koniecznie skonsultuj ze swoim lekarzem czy obecny stan Twoich stóp i nóg pozwala na jazdę na nartach. W czasie zjazdów stopy i podudzia są szczególnie obciążone więc nie powinieneś mieć żadnych owrzodzeń ani pozostawać w okresie rekonwalescencji po zabiegach w tych okolicach. Twój lekarz może zalecić indywidualne przygotowanie do wyjazdu lub dodatkowe badania czucia i biomechaniki.

2. Cukrzyca sprawia, że Twoje stopy są bardziej podatne na urazy, dlatego dobrze wybierz buty narciarskie. Standardowo podczas stania z ugiętymi lekko kolanami Twój paluch powinien lekko dotykać do podnoska (u osób ze stopą Mortona powinien być to drugi palec). Nie jest prawdą, że osoby z cukrzycą powinny wybierać większe obuwie niż rzeczywisty rozmiar. W za dużych butach palce próbują utrzymać stopę we właściwym położeniu, co zwiększa siły tarcia i ryzyko powstania owrzodzeń. W butach narciarskich, podczas zjazdu, dodatkowo będziesz dociskać paluch a powstanie na nim rany może zaburzyć równowagę chodu. Zwróć uwagę na wkładkę. Buty narciarskie dobrej klasy są fabrycznie wyposażone we wkładki termoformowalne, które dopasują się do Twojej stopy, zapewniają wsparcie i amortyzację. Jeżeli jeździsz wyłącznie rekreacyjnie, nie ma konieczności doboru wkładki indywidualnej. Przed każdym założeniem butów, sprawdzić ręką czy wyściółka jest dobrze rozłożona, nie ma fałd ani zagnieceń. Musisz zapiąć buty tak by zachować stabilność, ale nie spowodować nadmiernego ucisku. To może stanowić wyznanie przy zaburzeniach czucia. Sprawdź czy Twój palec wskazujący mieści się „na wcisk” do miejsca, w którym zaczyna się pięta. Twoja kostka musi pozostać stabilna ale zwracaj uwagę na wszelkie drętwienia i mrowienia. Natychmiast przerwij jazdę i rozepnij buty. Osoby z cukrzycą nie powinny korzystać z obuwia oferowanego w wypożyczalni!

3. Narciarstwo to intensywna aktywność fizyczna, która może spowodować spadek poziomu cukru we krwi. Pamiętaj o zabraniu ze sobą na stok przekąsek lub tabletek z glukozą.

4. Dopasuj odzież tak by zapewniała ciepło i suchość. Dobrze sprawdzi się termokombinezon i skarpetki wyściełane wełną merynosa. Zachowanie ciepłych stóp do podstawowa zasada bezpieczeństwa. Kiedy poczujesz drętwienie lub mrowienie w palcach, koniecznie zrób przerwę i rozgrzej stopy. Nie zakładaj dwóch par skarpet. Łatwo wtedy o pofałdowanie i spowodowanie odcisków.

5. Pamiętaj o przerwach i uzupełnianiu ciepłych płynów. Po powrocie do hotelu dokładnie obejrzyj stopy. Jeżeli zauważysz zaczerwienienia, otarcia lub inne niepokojące zmiany, natychmiast skontaktuj się ze swoim lekarzem.

NIE WOLNO jeździć na nartach kiedy masz ranę na stopie lub podudziu poniżej górnego kołnierza buta. Może to spowodować powiększenie owrzodzenia, zaburzenia ukrwienia z martwicą i skończyć się amputacją nogi. Do sezonu czy wyjazdu warto przygotować się 2 do 3 tygodni wcześniej. Pedicure medyczny ze skróceniem paznokci i usunięciem zrogowaceń jest podstawowym zabiegiem. Dzięki niemu unikniesz złamanych paznokci, krwiaków, bólu w miejscach obciążenia. U osób z neuropatią warto wykonać zabieg odżywiający zakończenia nerwowe (np. gunaphoresis) oraz suplementować L-argininę, która sprzyja pobudzeniu ukrwienia.

Jazda na nartach z zespołem stopy cukrzycowej jest możliwa, ale trzeba zachować ostrożność. Pamiętaj, że zdrowie Twoich stóp jest ważniejsze niż kolejny zjazd.

Podobne wpisy